AANBOD

;-)

Coaching gesprekken

Veel voorkomende thema's zijn :  (faal)angst, omgaan met scheiding, controle van emoties, hoogbegaafdheid, hoog sensitiviteit, traumaverwerking via EMDR, sociale vaardigheden, puberteitszaken
De basis van mijn praktijk betreft individuele gesprekken met kinderen en jongeren tussen de 6 en 18 jaar. Ik reik het kind de gereedschappen aan om anders te kijken naar de problematiek.  We oefenen met positief denken en sociale vaardigheden waardoor nieuw gedrag ontstaat. Hierdoor komt er beweging in de lastige situatie.
Als coach is mijn focus gericht op een praktische toepassing in het dagelijkse leven. Natuurlijk onderzoek ik welke gedachten of ervaringen het probleem veroorzaken maar mijn aanpak is oplossingsgericht. 

Een belangrijk thema is het opbouwen van sociale vaardigheden. Kinderen willen niets liever dan erbij horen. Soms gaat dat niet vanzelf in een groep of in een klas. Ook de overgang naar het voortgezet onderwijs is voor sommige jongeren best spannend. In mijn ondersteuning help ik kinderen om met zelfvertrouwen in contact te komen met anderen. Daarbij hoort dat je op een duidelijke manier je eigen grenzen kunt aangeven en assertief durft te zijn. Ook emotie beheersing is hierbij belangrijk. Ik leer kinderen hun gevoel te herkennen, benoemen en te gebruiken.  

:-)

 Versterkende verhalen

Een voorleesverhaal speciaal voor jouw kind
Kinderen leven nog (deels) in een fantasiewereld. Daarom werkt het verrassend goed om sommige boodschappen te verpakken in een persoonlijk voorleesverhaal, dat ik specifiek schrijf voor jouw kind. 

De troostrijke of versterkende ‘’lessen’’ worden in het verhaal uitgesproken door een dier, wijze figuur of knuffelfiguur. Dit sluit één op één aan op de belevingswereld van een kind en gaat daarom rechtstreeks naar hun ziel. Hierdoor worden kinderen zelfverzekerder, minder bang of weerbaarder. Het kan ook helpen bij het overwinnen van verlies of het genezen van allergische reacties. Je leest het helende verhaal als ouder lekker thuis voor, waardoor je ook nog eens gezelligheid en verbinding creëert.

!? 

Hoogbegaafdheid

Talent x inspanning = resultaat
Omgaan met (hoog)begaafdheid

  • Mijn kind heeft totaal geen zin om naar school te gaan
  • Er komt niet uit wat er in zit! Mijn kind haalt lage resultaten op school
  • Mijn kind heeft het gevoel ‘’anders’’ te zijn en heeft moeite met vriendschappen
  • Hoe kan ik mijn kind behoeden voor teveel prikkels?
  • Mijn kind is zo kritisch. Help!
  • Wij hebben vaak ruzie over regels en afspraken
  • Mijn kind raakt in paniek voor toetsen en het lukt niet het huiswerk goed te plannen
Kinderen die (hoog)begaafd zijn hebben veel talenten! Toch is (hoog)begaafdheid niet automatisch een garantie voor succes of een gelukkig leven. Kinderen die begaafd zijn hebben begeleiding nodig om hun talenten tot bloei te laten komen. En dat is in de praktijk niet altijd gemakkelijk.

!? 

Pubers

De zoektocht naar een eigen pad
De puberteit is een belangrijke fase waarin jongeren zich voorbereiden op een eigen toekomst. Dit gaat niet altijd vanzelf. Gierende hormonen, ontluikende seksualiteit, keuzestress, groepsdruk .... er zijn veel afleidende factoren. Tussen ouders en de jongere is er een experiment gaande tussen loslaten en controleren. 
Dit kan makkelijk omslaan naar strijd en verwijdering. Als buitenstaander kan ik het grote plaatje zichtbaar maken en helpen structuur aan te brengen. ik ga het gesprek aan vanuit een neutrale positie. Hierdoor ontstaat overzicht, heldere communicatie en een reëel beeld van de mogelijkheden.  

;-)

Ondersteuning voor ouders

Jij bent de beste ouder voor je kind! Daar mag je op vertrouwen. En tegelijkertijd komen jullie er samen soms niet uit. Dat heeft te maken met alle lijntjes waardoor kinderen en ouders aan elkaar verbonden zijn. Hieronder zitten emoties, verwachtingen en structuren verstopt. Dan is het moeilijk om vanuit een neutrale positie naar de onderliggende problematiek te kijken. 
Ik kan vanuit objectiviteit naar jullie situatie kijken. Dan komt de kern in zicht en is duidelijk waar het daadwerkelijk om gaat. 
Als je kind bij mij in begeleiding is krijg jij uiteraard een verslag van mijn bevindingen en tips om thuis het veranderingsproces te versnellen. 

Maar je kunt ook een adviesgesprek aanvragen puur als opvoeder. Dan bespreken wij de situaties waar je tegen aan loopt en krijg je adviezen om het eens anders te proberen.  

Verder bied ik een paar keer per jaar een mini-master aan over opvoeden. In drie avonden bespreken we opvoed-dilemma's in een kleine groep ouder. 

;-)

Opvoedopstellingen

Een opvoedopstelling is een fascinerende werkvorm! Deze manier van werken geeft inzicht in jouw onbewuste gevoelens die de relatie met je kind beïnvloeden. In een oefening bekijk je de relatie met je kind vanaf een afstandje.

Ik nodig je uit om alle factoren die van belang zijn neer te leggen via ”tegels”. Op die manier krijg je een visueel plaatje van je situatie en ervaar je vanuit een diepere laag waarom relaties in jouw gezin zijn zoals ze zijn. Met deze inzichten zal jij als ouder herkennen wat jijzelf en je kind nodig hebben om een situatie te veranderen. Er ontstaat weer ruimte voor oprecht contact en het doorgeven van liefde.

Een opvoedopstelling is aan te raden als :
– je merkt dat je steeds dezelfde ruzies hebt met je kind
– je merkt dat gedrag van jouw kind bijzonder veel emotie bij je oproept
– alle praktische tips en adviezen niet schijnen te werken en je het gevoel hebt dat je iets over het hoofd ziet
– de geschiedenis zich steeds lijkt te herhalen

De opstelling gebeurt één-op-één in een veilige ruimte. Je kind hoeft niet mee en wordt dus niet belast. Het is een snelle methode (ongeveer anderhalf uur) met langdurig effect.
Share by: