Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafd?


Kinderen die (hoog)begaafd zijn hebben veel talenten! Toch is (hoog)begaafdheid niet automatisch een garantie voor succes of een gelukkig leven. Kinderen die begaafd zijn hebben begeleiding nodig om hun talenten tot bloei te laten komen. 

Hoogbegaafd is meer dan IQ

Heeft u kind regelmatig geen zin in school? Heeft u vaak ruzie over regels en afspraken?

Mindset

De "statische" versus de "groei" mindset, wat betekent dit voor jullie kind?

Wat kan ik voor u betekenen

Begeleiding en hulp bij hoogbegaafdheid kan op verschillende manieren vorm krijgen.

Meer dan IQ

Gelukkig komt er steeds meer inzicht in het totale plaatje rondom (hoog)begaafdheid. In het verleden werden begaafde kinderen alleen geassocieerd met een hoge intelligentie. Uiteraard is dit een belangrijk onderdeel, maar we weten ondertussen dat naast een hoog IQ ook motivatie en creativiteit een belangrijke rol spelen. Als deze drie aspecten er mogen zijn en benut worden, kunnen begaafde kinderen hun capaciteiten volledig benutten. Tenminste, als ook de omgeving hen die gelegenheid biedt. In die omgeving spelen ouders uiteraard een grote rol. Het is de taak van ouders om kinderen te helpen de balans te vinden tussen inspanning en talentontwikkeling aan de ene kant en ontspanning en kind-zijn aan de andere kant. Een goede samenwerking met school hierin is natuurlijk ook belangrijk. Hoogbegaafde kinderen verdienen een specifieke aanpak in het reguliere onderwijs. Ze hebben uitdaging nodig maar dienen ook leervaardigheden te ontwikkelen. Dit is een gezamenlijke ontdekkingstocht van ouders en leerkrachten. Tenslotte is het belangrijk dat kinderen vrienden hebben met dezelfde behoeften en interesses. 
Iedereen wil er bij horen en voor hoogbegaafde kinderen is het essentieel om uit te kunnen wisselen met gelijkgestemden (peers).
Het complete krachtenspel van jezelf kunnen zijn en geaccepteerd en gestimuleerd te worden door de omgeving maakt pas mogelijk dat uw kind zijn talenten kan ontwikkelen (Multifactorenmodel van Mönks).

Mindset


Een ander aspect dat van invloed is bij talentontwikkeling is de mindset. Carol Dweck beschrijft dat er twee types mindsets zijn : een ‘’statische mindset’’ en een ‘’ groei mindset’’.

Iemand met een statische mindset gaat ervan uit dat intelligentie een gegeven is. In alle gebeurtenissen zoekt deze persoon een bevestiging van zijn slimheid, karakter of persoonlijkheid. De grootste angst is om fouten te maken. Want dan wordt hij bestempeld als een verliezer. Hierdoor zal een kind met een statische mindset het liefst uitdagingen uit de weg gaan. Hij kan niet goed tegen kritiek en geeft het snel op bij tegenslagen.

Iemand met een groei mindset gaat ervan uit dat je je intelligentie en capaciteiten kunt ontwikkelen. Dit is een kind dat nieuwe dingen uitprobeert en leert van de fouten die hij maakt. Dit kind heeft zin in uitdagingen en ziet tegenslag als een leerproces.

Veel (hoog)begaafde kinderen hebben een statische mindset. Dit is ook niet verwonderlijk; zij zijn snel in hun ontwikkeling, halen hoge cijfers en ontvangen complimenten hiervoor. Ze hebben niet geleerd om door te zetten bij moeilijke opdrachten en worden minder snel uitgedaagd bij projecten. Op die manier voeden ouders en leerkrachten onbewust een statische mindset.

Als deze kinderen echter op een bepaald moment wel moeilijke lesstof tegenkomen of een tegenslag te verwerken krijgen ontstaan er problemen. Ze geven snel op, gaan onderpresteren of ontwikkelen faalangst. De kunst is (en gelukkig is dat mogelijk!) om hen een flexibele mindset, gericht op groei, aan te leren.
  • Ik help uw (hoog)begaafde kind met het zicht krijgen op eigen talenten en het terugkrijgen van zelfvertrouwen
  • Ik help uw kind met de toepassing van specifieke kenmerken van (hoog)begaafdheid in het dagelijkse leven
  • Ik ondersteun uw kind op het gebied van sociale vaardigheden
  • Ik help uw kind een groei-mindset te ontwikkelen
  • Ik help uw kind met studievaardigheden
  • Ik leer uw kind zich af te sluiten voor teveel prikkels en de balans te vinden tussen ontspanning en inspanning
  • Ik beantwoord uw vragen over opvoedingssituaties
  • Ik adviseer u over contacten met school over specifiek lesaanbod
Het gaat dan om een persoonlijk coachingstraject gericht op uw specifieke vraag. Bel gerust voor meer informatie of advies.

Wat kan ik betekenen voor u en uw (hoog)begaafde kind?


Begeleiding van kind dat (hoog)begaafd is


Al met al vraagt het begeleiden van een kind met (hoog)begaafdheid dus best wat inzicht en vaardigheden. Dat is voor ouders toch regelmatig een zoektocht en een leerproces.  Als ervaringsdeskundige (ik ben zelf moeder van drie van deze bijzondere uitvoeringen) weet ik hoe tegenstrijdig gedrag soms kan zijn. Want hoewel we bij het eten discussiëren over wereldwijde vraagstukken, lukt het hen (nog?) niet om hun kamer netjes te houden of dat ene boodschapje te doen. En hoe te reageren op dat sausje van intensiteit dat ze overal overheen lijken te gooien? Veel zaken moeten meteen nú geregeld worden en als dat niet lukt ontploft de boel!  Ook het overleg met school en leerkrachten vraagt om goede afspraken en een goede samenwerking.
Share by: